Pre Slovan má zmysel hrať ligu iba s divákmi

Klubový hokej v Európe je až na pár výnimiek absolútne závislý od divákov, hrať bez nich by nemalo žiadny zmysel.

S postupným uvoľňovaním obmedzení a reštrikčných opatrení súvisiacich so zdravotnou krízou spôsobenou vírusom COVID-19 sa začalo diskutovať o tom, ako by to mohlo vyzerať s prítomnosťou divákov na športových štadiónoch v novej sezóne.
Obzvlášť netrpezlivo túto informáciu očakávajú hokejové kluby. Pre najväčšie a najtradičnejšie značky, medzi ktoré prirodzene patrí aj HC SLOVAN Bratislava, predstavujú totiž fanúšikovia a príjem zo vstupného najsilnejšieho sponzora.
Športové kluby v zásade predpokladali, že obmedzenia týkajúce sa účasti divákov na zápasoch, potrvajú prakticky počas celého leta. Zároveň však mimoriadne priaznivé ukazovatele vývoja ochorenia na Slovensku, ku ktorým svojou zodpovednosťou a rešpektovaním prísnych opatrení aj na úkor svojej ekonomiky prispeli samotné športové kluby, dávajú reálnu nádej, že na jeseň by sa fanúšikovia postupne mohli vrátiť do hľadíska arén a štadiónov. 

Nedáva totiž zmysel, aby sa o jednotlivých fázach uvoľňovania exaktne rozhodovalo v tempe raz za dva týždne, ale ohľadom účasti divákov na športových podujatiach by sa prijalo striktné rozhodnutie už pol roka vopred. 

Problematickým je aj samotný limit v podobne absolútneho čísla. Veď len v Tipsport Lige existujú arény s 10-tisícovou (Bratislava) alebo 8-tisícovou (Košice) kapacitou, ale tiež menšie haly s miestom pre tisíc divákov. Je preto rozdiel, ak bude umožnený vstup tisíc divákom do Arény Ondreja Nepelu alebo  Steel Areny v porovnaní s menšími halami napr. v Detve alebo Nových Zámkoch.
Práve Slovan a Košice mali v predčasne ukončenej sezóne najvyššie priemerné návštevy na úrovni 5 200 divákov na zápas a ich vzájomné duely sa postarali o 4 z top 5 najnavštevovanejších zápasov sezóny. "Podľa našich kvalifikovaných odhadov by len strata na vstupnom pri prípadnom obmedzení na tisíc divákov znamenala pre Slovan do konca kalendárneho roku od 520 do 670 tisíc eur, v závislosti od počtu domácich zápasov a priemernej ceny vstupenky," povedal Milan Vajda, marketingový riaditeľ HC SLOVAN.

Hokejové kluby sú pripravené pri riešení tejto témy spolupracovať s odborníkmi, verejnými orgánmi a hokejovým zväzom. Slovan je na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu schopný prijať spoľahlivý hygienický protokol, vrátane dezinfekcie pri vstupoch, merania teploty, alebo nosenia rúšok, ak to bude nevyhnutné. Zároveň je v aréne k dispozícii kamerový systém, snímanie biometrických údajov. Pri rozostupoch, aké od 3. júna v súlade s rozhodnutím Úradu verejného zdravotníctva SR začali platiť pri organizácii kultúrnych podujatí, by bolo možné na tribúny pustiť aj 5 tisíc divákov.  
Ak by k tomu z akýchkoľvek dôvodov neprišlo, mohlo by to mať až devastačné následky práve pre tie kluby, ktoré sú závislé na záujme a priazni svojich fanúšikov. "My v Slovane naďalej pevne veríme, že o nejakom extrémnom riešení nebudeme musieť uvažovať. Slovan i Košice sú tradičné hokejové kluby, oba - okrem toho, že sú veľkými rivalmi, ktorí lige dodávajú jedinečnú príchuť - fungujú zároveň na veľmi podobnom obchodnom modeli. Sú to tzv. “fan-driven” kluby, závislé na záujme a podpore divákov a marketingových príjmoch, vrátane vstupného. Oba kluby navyše ako jediné platia prenajímateľom nemalé peniaze za užívanie zimných štadiónov. Polmiliónový výpadok jednoducho nedokáže nikto bez prípadnej kompenzácie utiahnuť," vysvetľuje M. Vajda.
 Najvyššia hokejová súťaž bez Slovana alebo Košíc sa nehrala u nás od sezóny 1964/65 a pri všetkej úcte k ostatným klubom by to malo obrovský negatívny dopad na celú súťaž a vôbec slovenský klubový hokej ako taký. 

Časopis Powerplay

05/2024:

V najnovšom čísle POWERPLAY 05 sa dočítate:

  • Profil Denisa Godlu: Minister obrany z kráľovského mesta
  • Predstavujeme: Európska premiéra Patricka Holwaya
  • Rozhovor s trénermi Petrom Oremusom a Andrejom Kmečom
  • Pamätné momenty z histórie Slovana: Počas výluky priali hviezdy Slovanu
  • Slovanisti vo svete: Rok Tičar